fbpx
 

Duurzaamheid

Al vanaf 17 cent per kopje

Bewust genieten van goede koffie, dat laten we onze klanten in alle facetten doen. Circulariteit en duurzaamheid staan binnen ons concept centraal. Het hele proces van koffieboon tot kopje koffie richten we in met zorg en aandacht voor mens, milieu en natuur. We kopen maatschappelijk verantwoord in; ons assortiment koffie, thee en andere ingredienten hebben Fairtrade- of het Rainforce Alliance-keurmerk.

Bulletpoints duurzaamheid

Niet alleen zien we het als een plicht om te streven naar zo min mogelijk verspilling, we vinden het ook een mooie uitdaging om onze werkprocessen, mensen én materialen zo verantwoord en slim mogelijk in te zetten. Bijdragen aan een duurzame wereld kan weliswaar op verschillende manieren, maar het begint bij de mindset van jezelf en je medewerkers.

  • Onze bonen zijn voorzien van het Rainforest-Alliance keurmerk
  • Koffieresidu wordt opgevangen en bewerkt indien gewenst
  • De koffiemachines hebben een lage CO2 uitstoot, lange levensduur en worden refurbished
  • Onze bekers zijn meerdere keren (3x) te gebruiken
  • De verpakkingen van onze producten zijn 100% afbreekbaar
  • Onze locaties zijn 85% CO2 Neutraal. Voorzien van oplaadpunten, ledverlichting en bewegingssensoren
  • Laag energie- en waterverbruik en voorkomen van verspilling
  • Realtime inzicht in ons transparante traject
  • 18% van ons personeel komt uit een UWV traject
  • Sponsoring van sportclubs en de Johan Cruijff Foundation

Eerlijke koffiebonen

Tegenwoordig spreken we niet alleen meer over de kwaliteit van koffie, maar vooral ook over de herkomst van de bonen. Koffie en eerlijkheid worden in één adem genoemd, maar wat is eerlijke koffie precies? We vinden het fair dat iedereen die meewerkt aan ons unieke product een eerlijke prijs ontvangt en onder goede omstandigheden werkt. Welzijn voor arbeiders, respect voor het milieu en de natuur. Onze koffie heeft het Rainforest Alliance-keurmerk, dat stelt hoogwaardige duurzaamheidseisen, maar staat vooral ook in voor goede arbeidsomstandigheden en bescherming van het inkomen van de koffieboeren. De boeren én het milieu staan voorop. Rainforest Alliance is een non-profit-organisatie, die boeren ondersteunt om met duurzame landbouw te werken aan voedselveiligheid. Ze stimuleren boeren in kwetsbare landschappen gewassen te verbouwen zonder schade aan de natuur en het milieu aan te brengen. Het keurmerk van deze organisatie past echt bij onze visie op duurzaamheid. Door de transparantie en betrouwbaarheid van het keurmerk zijn we verzekerd van koffie waar we achter kunnen staan en waar we trots op zijn. We kunnen met een gerust hart zeggen dat onze koffie niet alleen lekker, maar ook eerlijk en duurzaam is. Door koffie met dit keurmerk te verkopen, ondersteunen we ook duurzaamheids- en sociale projecten in productielanden.

Gesloten kringloop

We streven naar een gesloten kringloop, waarin producten zo weinig mogelijk waarde verliezen. We vinden het onze plicht om verantwoord en slim om te gaan met grondstoffen. Zo doen we continu onderzoek naar duurzaamheidsmogelijkheden. We worden hier ook door de markt toe uitgedaagd: onze klanten zijn nieuwsgierig en milieubewust. Dat triggert ons niet alleen, we vinden het ook leuk. Te denken valt bijvoorbeeld aan bewerkingen van ons koffieresidu, bijvoorbeeld tot bloempotten of voedingsstof voor het kweken van oesterzwammen. Ook het gebruik van meer afbreekbare of recyclebare supplies en producten van suikerriet zijn hier voorbeelden van.

Transport en logistiek

We gebruiken slimme koffiemachines, voorzien van software die exact doorgeeft wat er geconsumeerd wordt. Zo kunnen we enerzijds verspilling van grondstoffen tegengaan en anderzijds onnodige vervoerbewegingen voorkomen. We vullen de voorraad pas aan wanneer we zien dat het nodig is. Op deze manier hoeven we ook niets weg te gooien omdat het over de datum is. Zo reduceren we CO2-uitstoot én verhogen we de efficiency.

Circulariteit warme drankenautomaten

We vragen ons steeds weer af hoe we concreet kunnen bijdragen aan een betere wereld, waar ook de volgende generatie(s) optimaal van kunnen genieten. Bijvoorbeeld door slim en zorgvuldig om te gaan met grondstoffen en machines. Zo voorkomen of reduceren we verspilling. Onze machines hebben een levensduur van 10 jaar. Voordat we ze voor een tweede keer inzetten, worden ze refurbished. Op de printplaten na lukt ons dat al volledig. Via WeCycle worden elektrische apparaten en energiezuinige verlichting ingezameld en gerecycled. Dat gebeurt ook met onze koffieautomaten, waarbij defecte onderdelen duurzaam worden vervangen. Zijn de automaten aan het eind van hun economische levensduur? Dan worden ze refurbished en belangeloos ingezet op locaties voor maatschappelijke en sociale doelen.

Bekerreductie

Bekerreductie zorgt ervoor dat we jaarlijks minder bomen nodig hebben. We stimuleren gebruikers om de koffiebekers meerdere keren (3x) te gebruiken en willen zo samen sturen op halvering van het bekerverbruik.

Verpakkingen

Ook bij de keuze voor bekertjes staat circulariteit bij ons centraal. We gebruiken recyclebare bekers met een PLA-coating. Die zijn 100% biologisch afbreekbaar en volledig composteerbaar. Na gebruik verzamelen we de bekers per locatie in speciale afvaldozen, die we ophalen voor verdere verwerking, geheelde CO2 neutrale vervoersbewegingen. Bewustwording en zorgvuldige communicatie over dit project is nodig om het te laten slagen. Ook de verpakking van onze koffie is 100% herbruikbaar. Ook die verpakkingen zamelen we in, zodat we zeker weten dat ze recycled worden.

Onze locaties

Binnen ons wagenpark rijden we 85% CO2-neutraal en hebben wij openbare oplaadpunten. In ons pand brandt door bewegingssensoren de ledverlichting nooit onnodig en we verzamelen op kantoor afval apart in. Het zijn maar een aantal voorbeelden van onze interne duurzame inspanningen. Maar we kijken ook verder, door te kiezen voor leveranciers met dezelfde doelstellingen.

Energie- en watergebruik

De leverancier van onze koffiebonen gebruikt voor de productie de nieuwste branders. Deze gebruiken 25% minder gas per volume koffie dan reguliere branders, wat de CO2-uitstoot sterk reduceert. Distributie gebeurt met vrachtwagens met SCR-technologie. Dit volledig elektronisch geregeld brandstofsysteem met hogedruk injectoren zorgt voor een beperkte roetontwikkeling en een zo laag mogelijk brandstofverbruik en CO2-milieubelasting. Vanzelfsprekend voldoen onze A++-koffieautomaten aan de huidige NEN-normering. Daarnaast zijn ze vriendelijk in gebruik, met een overzichtelijk led-bedieningspaneel. De automaten gaan nadat ze 3 minuten niet gebruikt zijn in slaapstand en ’s avonds en in het weekend gaan ze in standby-modus. De machines zijn onderhoudsvriendelijk, waardoor we 20% minder schoonmaakmiddel en 15% minder energie nodig hebben dan twee jaar geleden.

Op weg naar de meest duurzame belevingskoffie

Afval gebruiken we zoveel mogelijk weer als grondstof tijdens de inkoop, want in een wereld vol armoede kunnen we het niet maken om dingen onnodig weg te gooien. Voorkomen van verspilling en hergebruik van materiaal leggen we vast. Onze koffiemachines zijn ‘slim’. Ze voorzien ons en onze gebruikers van informatie en data over bijvoorbeeld het verbruik van koffie, cacao en toppings. Met deze cijfers in de hand kunnen we verspilling van grondstoffen, onnodige vervoersbeweging en dus onnodige milieuvervuiling voorkomen. Op deze manier maken we de klanten stukje bij beetje meer circulair. Om dit streven te ondersteunen, versterken en letterlijk uit te dragen, kopen wij – uiteraard duurzaam en circulair geproduceerde – kleding in voor de catering, de schoonmaak en grondstofverwerkers. Zelf zijn wij – onder andere hierdoor – 65% circulair. Daarnaast streven we naar zo weinig mogelijk afval. Door gebruikte bekers te verzamelen door een bedrijf te laten recyclen, zorgen we voor een gesloten kringloop.

Eerlijke digitale samenleving

Care for Coffee is geheel transparant. We maken voor klanten realtime inzichtelijk welke producten worden afgenomen, maar we communiceren ook wat dit vraagt aan water, energie en CO2-uitstoot. Zo vertellen we met gebruik van data ons eerlijke verhaal: eerlijke en duurzame warme drankenvoorziening, met aandacht voor mens en milieu. Klanten weten waar de ingrediënten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze worden geoogst. Geen commerciële goedpraterij, maar een eerlijk verhaal, ondersteund door data.

SROI

18% van ons personeel komt uit een Social Return On Investment-definiëring. Ze hebben geen aparte status – we noemen ze gewoon collega. Deze collega’s staan ook bij ons op de loonlijst. We leveren u full-service diensten, waarvoor we jobcaving toepassen. Dat zorgt ervoor dat bijna de helft (48,3%) van de in te zetten uren beschikbaar zijn voor medewerkers uit het SROI-document.

Gezondheid & vitaliteit

Ook hierbij wijzen we op het Rainforest Alliance-keurmerk. Om dit keurmerk te krijgen, moeten koffieplantages voldoen aan de Sustainable Agriculture Standard, ontworpen om ecosystemen te behouden, biodiversiteit en waterwegen te beschermen, bossen te behouden, agrochemisch gebruik te verminderen én – in dit geval het belangrijkste – het welzijn van werknemers en lokale gemeenschappen te waarborgen. Kortom: we gaan hier een stap verder: we kijken ook naar onze leveranciers. Maar natuurlijk hebben we ook oog voor onze eigen medewerkers. We streven naar optimale inclusiviteit. Daarom bestaat onze huidige personeelsbezetting ook voor 18% uit het doelgroepenregister. Care for Coffee biedt hen graag passend werk; indien nodig zorgen we voor aanpassingen en/of hulpmiddelen. Daarnaast ondersteunen we op landelijk niveau zeer veel sportclubs door sponsoring. Sporten biedt immers de mogelijkheid aan mensen om zich fysiek en mentaal te ontwikkelen. Daarnaast zorgt sport voor sociale contacten. We streven naar samenwerking met lokale en regionale bedrijven en scholen. Care for Coffee zet zich tenslotte belangeloos in voor aanvragen die een maatschappelijk en sociaal doel hebben. We leveren bijvoorbeeld koffiemachines, koffie en eventuele personele bezetting bij eenmalige grote events zoals sportevenementen, of bij bijeenkomsten voor vrijwilligers in sport en zorg.

Andere voorbeelden van ons duurzame DNA

Stimuleren van fietsen door gamification
wie fietst de meeste koppen koffie bij elkaar?

Stimuleren hergebruik koffiebekers.

Met stiften kunnen mensen hun naam op hun koffiebekers zetten bij de koffiecorners.

Inzet van uitstootvrije of -arme voertuigen
 

zoals elektrische bakfietsen.


Reduceren vervoersbewegingen.

Onze machines geven ons data over wanneer bevoorrading nodig is. Dus geen onnodige ritjes. Door onze bewuste keuze voor producten en samenwerkingspartners dragen we bij aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties (nummers 2, 3, 4, 8, 10, 13 15 en 17). Zo ondersteunen we duurzaamheidseisen en sociale projecten in productielanden. Samen met de faculteit brengen we focus aan, 3 SDG’s.

Daarom Careforcoffee

De laagste prijs

Al vanaf 19 cent per kopje staat er een professionele koffiemachine op jouw kantoor, in jouw winkel of in de sportkantine en kun je genieten van de lekkerste bonenkoffie, espresso, cappuccino, latte macchiato en chocolademelk.

bedrijven die je voor gingen

Winkelwagen